AnssiAura Politiikkaa valtuutetun näkökulmasta.

Hyvä taksiliikenne nyt ja tulevaisuudessa - eräitä näkökulmia

  • Hyvä taksiliikenne nyt ja tulevaisuudessa - eräitä näkökulmia

Miksi taksialasta tuli yht´äkkiä koko kansan keskustelun aihe?

 

Uber, Taxify, Valopilkku, TaxiMobi.  Taksisovellukset ovat nyt POP! Lähes kaikilla ihmisillä on uusien taksin tilaussovellusten syntymisen jälkeen joku mielipide takseista. Niin minullakin!

 

Kävin työni puolesta tänään taksimessuilla, Helsingin messukeskuksessa. Kuumin aihe on väistämättä taksialan vapauttaminen. Karkeasti ottaen tällä hetkellä väännetään taksimarkkinan totaalisen liberalisoinnin ja vahvan säätelyn väliltä. Helsingin Sanomat heittivät myös omalta osaltaan vettä myllyyn eduskuntavaalien vaalikoneessa vaatimalla vastausta väitteeseen: "Taksien pitäisi antaa kilpailla vapaasti asiakkaista ilman että valtio säätää hinnat tai rajoittaa taksilupien määriä." Vastaus piti löytää asteikolla täysin eri mieltä - täysin samaa mieltä. Järjetön tapa esittää kysymys, saatika saada kunnon vastausta.

 

Koko tämän hetkistä taksialan murrokseen liittyvää keskustelua tuntuu hallitsevan ääriesimerkit mielipideosapuolten välillä.


Säädeltyä markkinaa kannattavat muistuttavat esimerkeissään siitä yksinäisestä ja raihnaisesta Inarin Järvellä asuvasta Helga-mummosta, joka joutuisi alan vapautuksen myötä odottelemaan vellit pöksyissä kyytiä kuolemaansa saakka, koska vapautetussa markkinassa taksiyrittäjät voisivat valita asiakkaansa.

Vapautetun markkinan kannattajat taas muistuttavat vapautuksen kautta voimaan tulevasta kysynnän ja tarjonnan laista, jonka mukaan, yksioikoisesti, kuluttajahinnat tulisivat laskemaan, koska tarjonta ylittäisi, yksioikoisesti, kysynnän määrän.

Taksien kohdalla tämä jälkimmäinen väite ei pidä paikkansa.
https://www.facebook.com/taksihelsinkiofficial/photos/a.1612031915700567.1073741829.1596096963960729/1616995861870839/?type=1&theater

On hyvä kuitenkin todeta tosiasia. Nykyinen taksitoiminta nojaa vahvasti lakiin, säädöksiin sekä viranomaisille ja taksiyrittäjille delegoituun valtaan. Ja se kieltämättä ärsyttää useita. Ymmärrän tämän.

 

Miten sitten palvelun laatu muodostuu tällä hetkellä?
 

Taksiala on tällä hetkellä hyvin pitkälle säädeltyä liiketoimintaa. Taksiliikennelaki on taksitoimintaa vahvasti ohjaava laki. Sen lähtökohtainen tarkoitus on taata laadukas kyyti jokaiselle sitä tarvitsevalle. ELY-keskukselle (elinkeino, liikenne ja ympäristö) on vastuu tämän lain toteutumisesta. ELY kartoittaa vuosittain markkinoiden tarjonnan määrän ja myöntää tarvittaessa uusille tai olemassa oleville yrittäjille liikennelupia taksitoiminnan harjoittamista varten. Luvan turvin asiakkaita saa siis henkilöautolla kuljettaa paikasta A, paikkaan B maksua vastaan. Eli Ilman liikennelupaa ammattimaista henkilökuljetusta ei saa harjoittaa.

 

Taksiliikennelaki määrittelee myös maksuperusteet ja enimmäishinnat. Taksiliikennelaki antaa myös raamit minkälaisella autolla tulisi ajaa, miten kuljettajat pukeutuu, miten asiakasta tulee kohdella, kuinka kuljettajan tulee huolehtia asiakkaan turvallisuudesta ja tarjota asiakkaalle hänen tarvitsemansa apu. Laki edellyttää myös tarjoamaan ja antamaan apua matkalaukkuja lastattessa ja purettaessa.

Yksi asia, josta harvoin puhutaan isoon ääneen, mutta painotetaan erityisesti kuljettajan koulutuksen yhteydessä, on kuljettajan vaitiolovelvollisuus. Lakiin se on kirjoitettu näin: "Kuljettaja noudattaa vaitiolovelvollisuutta asiakkaan yksityisyyden turvaamiseksi".  Ajatelkaapa kuinka paljon aikojen saatossa on tapahtunut taksien takapenkillä. Siellä ei suinkaan istu aina kuljettajille tuntemattomat Taneli Tasalakit. Hyvin monesti kuljetettavana on julkisuudesta tunnettuja henkilöitä. Ja aina nämä samaan osoitteeseen menevät henkilöt eivät olekaan aviopuolisonsa kanssa liikkeellä.

Taksinkuljettajan ammattipätevyydestä on myös säädetty laki:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20090695

 

Käytännössä taksinkuljettajan tulee käydä ajolupaa varten kurssi ja suorittaa siellä vaadittavat kokeet hyväksytysti. Ajoluvan saamiseksi edellytetään kuljettajalta myös hyvää terveyttä ja nuhteettomuutta. Tällä tavoin taataan hyvät lähtökohdat laadukkaan ammattitaidon saavuttamiseksi.

Taksikuljettajan kurssejakaan ei voi järjestää mikä taho hyvänsä. Lailla taataan, että koulutus on laadukasta ja koulutuksen tarjoaja on entuudestaan todettu luotettavaksi.

Tämän edellä mainitun lisäksi taksiyrittäjät tekevät pääsääntöisesti töitä palvelun parantamiseksi.
 

Miten taksialaa tulisi sitten uudistaa? Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Keneltä sitä tulisi kysyä, jotta taksialasta tulisi enemmän asiakkaidensa, eikä taksiyrittäjien näköinen?

Mielestäni kehittämiseen liittyviä kysymyksiä tulisi esittää suoraan suurille ihmismassoille, erilaisten kyselyjen muodossa ja erilaisilla tavoilla. Jossakin tätä kutsutaan palvelumuotoiluksi, mutta varsinainen pointti on se, että annettaisiin ihmisten päättää minkälaista/tasoista/laatuista palvelua he haluavat ja mihin hintaan. 

Otetaan taksiliikenne myös vahvasti mukaan osaksi joukkoliikenteen kehittämistä.

Tulisiko pääkaupunkiseudun taksiliikenne myös kuulua tukien piiriin, kuten muukin pääkaupunkiseudun joukkoliikenne?

Itse näkisin kuitenkin järkevänä pitää taksiliikenne osittain säädeltynä, jotta jatkossakin:

  •  palvelun laatu ja hintataso saadaan säilytettyä
  •  riittävä yrittäjien määrä ja työpaikat säilytettyä
  •  asiakkaiden turvallisuus ja palvelun saatavuus säilytettyä

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (36 kommenttia)

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Jotenkin näin se menee, jos ei isommin käytetä JOS sanaa ;D

Taksitkin automatisoituvat kuskittomiksi sähköautoiksi noin vuoteen 2024 mennessä. Ala seuraa tietenkin kehitystä ja ne, kuten myös bussitkin ajelevat silloin tekoälyllisesti nonstoppina asiakkaiden tilauksesta aina edullisinta reittiä.

2030 ne kaikki lentää. 2040 ei tarvitse enää liikkua, virtuaalitodellisuus korvaa oikean todellisuuden kaiken kattavasti. 2050 ihmiskunta skannaa itsensä mikropiiriin, joka kuluttaa sähköä vaivaiset 0.25 wattia.

Mikropiiri lähetetään Andromedan galaksiin, miljardi kopiota lisäksi ihan joka suuntaan. Mikropiiritodellisuudessa ei olekaan sitten enää mitään rajoituksia. Voit halutessasi esim. vanhanaikaisesti tilata dieselkäyttöisen taksin lankapuhelimella, jossa siellä kuski sitten jauhaa pashaa vanhoista hyvistä polttomoottoriautoista ja veljenpojastaan, joka haluaisi matkustaa varsin alkukantaiseen vuoteen 2015 ;D

Käyttäjän PerttiKannisto1 kuva
Pertti Kannisto

Ruotsissa taksiliikenne vapautettiin muutama vuosi sitten. Olen sen jälkeen muutaman kerran yrittänyt tilata taksia muualla kuin Tukholmassa. Vastaus on ollut kiirelliselle matkustajalle ollut jotakuinkin seuraava - tullaan kun ehditään ja maksaa minkä maksaa-.

Haluammeko pimeät taksit ja epämääräisen taksiliikenteen myös Suomeen ?

Käyttäjän JoonasHelander kuva
Joonas Viktor

Tietäen taksikuskien tuntihinnat päivisin, ihmettelen kovasti miten monet jaksavat sitä työksi kutsua. Se on silkkaa hyväntekeväisyyttä.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Osaako joku selittää yksinkertaiselle takapenkin kuluttajalle miten mitkään blogissa esitetyt taksitoiminnan määräykset edellyttävät lupien määrän sääntelyä? Minulle jäi täysin pimentoon.

Käyttäjän PerttiRinne kuva
Pertti Rinne

Sääntely on vapautta parempi. Tariffit ovat kuluttajansuojaa. Villi meininki synnyttää ongelmia, joita vastaavaa hyötyä ei kilpailun vapauttamisesta käytännön tasolla synny.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Miksi taksilupien määrää pitää rajoittaa jos hakija täyttää kaikki vaatimukset?

Käyttäjän KimTrskelin kuva
Kim Träskelin

Ai miksikö? mietippä nyt itse. Tällä hetkellä todella moni taksi kärvistelee selviytymis rajoilla kun ei ole töitä riittävästi. Lisätäänpä vaikka Helsinkiin 500 autoa lisää. Luuletko että tämä kapasiteetin lisääminen parantaa jotenkin tilannetta?
Saataisiin ainakin konkurssi lukemat nousemaan, jos ei muuta.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #8

OK, nyt ymmärsin. Olenpa minä tyhmä kun en ole tajunnut että kannattamatonta liiketoimintaa haluaa väen väkisin tehdä suuret joukot. Sen vuoksi niitä uusia paperitehtaitakin on rakennettu viime vuosina Suomeen kymmeniä.

Käyttäjän AnssiAura kuva
Anssi Aura Vastaus kommenttiin #9

Järjestelmän sisälle (lakiin) on rakennettu keppi-porkkana-systeemi, joka edellyttää ajamaan kaikki ajovuorolistan mukaiset vuorot.

Kyllä tälläkin järjestelmällä heikot luumut putoavat pois, huolimattoman toiminnan takia tai luonnollisen poistuman kautta. Mm. Helsingin alueelle myönnettiin tänä vuonna melkein 50 uutta liikennelupaa, joista suurin osa oli uusille yrittäjille myönnettäviä lupia.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #11

50 uutta lupaa ei nyt kertonut ainakaan minulle yhtään mitään. Oliko se kokonaismäärän lisäys ja mistä lähtötasosta? Miksi uusia yrittäjiä suosittiin, eikö kaikille pitäisi antaa samat mahdollisuudet yrittää?

Käyttäjän AnssiAura kuva
Anssi Aura

Sääntelystä eli ns. lupakiintiöstä päättää ELY. Tällä lupakiintiöllä pyritään takaamaan ensinnäkin riittävä määrä autoja alueittain. Toiseksi tällä kiintiöllä taataa yrittäjille ja heidän työntekijöilleen riittävä tulotaso.

Käyttäjän PerttiRinne kuva
Pertti Rinne Vastaus kommenttiin #10

Juuri noin. Lupakiintiö, kuljettajatutkinto ja kiinteät tariffit takaavat laadun. Vapaa kilpailu ja vapaa hinnoittelu johtaisi halvempaan ja huonompaan autokantaan ja sellaiseen kuljettajajoukkoon, joka suostuu ajamaan pienimmällä palkalla. Voi kysyä onko se enää asiakkaan etu, jos kyyti halpenee, mutta laatua ei ole riittävästi tarjolla?

Joukkoliikenteen kehittäminen ja hinnoittelu eurooppalaiselle tasolle olisi tarpeen.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #10

Onneksi on ELY, ettei yrittäjän tarvitse itse arvioida liiketoiminnan kannattavuutta. Kun he lisäksi vielä tekevät ammattiliitotkin tarpeettomaksi onkin asia viisivuotissuunnitelmaa vaille valmis. Yrittäjät ja kuljettajat sitten vain odottavat että mitä se Isä Aurinkoinen määrää ja tekevät työtä käskettyä. Ei tuo nyt ainakaan vapaalta yhteiskunnalta kuulosta. Eikä tämä ongelma kosketa vain takseja, sama ongelma koskettaa muitakin säänneltyjä aloja, esim apteekit, junaliikenne, ja alkoholikauppa. Kuluttajalta ei varsinkaan kannata kysyä mitään! Hänellä on jokin määrä Euroopan Keskuspankin liikkeelle laskemia äänestyslippuja, mutta niitä hän saa käyttää vain ELYn ja muiden virastojen määrittelemien vaalilistojen puitteissa, vapaa ehdokasasettelu kun johtaisi automaattisesti kaaokseen.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Suomessa on turvallinen ja saatavilla oleva valvottu taksipalvelu, turvallisuudesta ja maksujen rehellisyydestä kannattaa myös vakuutusmaksu maksaa.

Käyttäjän KimmoPalkoranta kuva
Kimmo Palkoranta

Suomalainen taksi toimii Hangosta Petsamoon vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri ja väitän pääosin erittäin laadukkaasti. Uber kuskit toimivat tällä hetkellä laittomasti joten sitä palvelua on turha yrittää selittää parhainpäin. Uber on pimeä taksi ja sitä käyttäessä tukee harmaata taloutta kaikilla mausteilla. Käytännössä joka Uber kuskilla pitäisi olla y-tunnus , taksinkuljettajan ammattiajolupa, taksiksi rekistöröity auto ja verotkin ehkä pitäisi maksaa, kuiteissa ei ole mainintaa esimerkiksi arvonlisäverosta yms. Tietysti moraalia venyttämällä voi sitten moista käyttää kun on niin halpakin.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Ruotsissa taksiala vapautettiin 90-luvulla. Alku oli täysin katastrofi. Nyt tänä päivänä tuo sama katastrofi jakuu ja ala on menettänyt maineensa täysin. Jatkuva turistien "laillinen" ukottaminen painaa alaa. Hintavastuu, kun on täysin asiakkaalla. Jos et sovi hintaa.. maksat maltaita. Tätä harva turisti tietää. Tietääkö paikallisetkaan?

Taksiala vapautettiin vapaankilpailun ja hintojen laskemisella. Hinnat ei laskenut ja Ruotsissa on edelleen TUTKITUSTI kalliimmat taksit entä jopa Suomessa. Miksi siis alan vapautus ei laskenut hintoja? Tähän voisi joku vapaankilpailun puolella oleva vastata.

Palvelun ja kaluston laadusta en ala edes kirjoittamaan. Sen jokainen tietää, että nämä on pohjapudissa.

Tiesittekö, että Suomessa kansa luottaaa taksiin yli 90% (taloustutkimus). Muissa maissa missä ala on vapautettu tuo luku on 10% luokkaa.

Entäpä nämä tredit, kuten Uber. Uber on halpa.. tai no halpa ja halpa. n. 5 euroa halvempi/matka mitä oikea taksi. Uber toteuttaa vaan toimintatapaa "surge price", eli vilkkaapana päivänä/iltana hinnat nousee pilviin ja moninkertaiseksi. Suomessa nousi hinnat nyt 1,3 kertaisiksi. Maailma ihmiset on TUTKITUSTI maksaneet järkyttäviäkin summia esim. 16 mailin Uberkyydistä on maksettu 500 dollarin hintoja. Tuota samaa jotkut haluaa myös tänne? Lopuksi vielä todettakoon, että Uberissa hätänappi on asiakkaalla. Oikeassa taksissa hätänappi on kuljettajalla.

Edellä olevat asiat on faktoja. Ne ei ole arvailua ja ennusteita. Vapaakilpailu taksialalla ei ole hyväksi. Siitä kärsii asiakas. Ei kukaan muu. Sääntelyt on tehty asiakkaan turvaksi.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Mikä tekstissäsi todisti että taksilupien määrän rajoittaminen on kuluttajan etu? Oleta että kaikki muut säännökset pysyvät.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Täh..? Mikä tekstissäni todisti sen? Trollaatko kenties vai? Siellähän selvästi sanotaan, että taksialan vapautus ei laske hintoja saati paranna palvelunlaatua. Vaan jotkut taksit käyttävät surutta hyväksi ihmisten tiedottomuutta jos allala on vapaahinnoittelu. Tuo kaikki on todistetusti nähtävissä tuossa naapurimaassa. Ilmeisesti et ole käynyt. Kannattaa käydä testaamassa. Muuallakin. Huomaat selvän eron. Sovi hinta ja älä sovi hintaa. Meiltä esim. yritettiin ottaa n. 280 kruunun matkasta 980 kruunua. Lehdistä saat koko ajan lukea "turistihuijauksista". Huijauksia ne ei ole. Ihan laillista toimintaa.

Se vielä, että niitä kanariansaarten/thaimaan taksien hintoja on turha edes kuvitella tänne + saati muualle maailmaan. Täällä elintaso on kuitenkin niin paljon korkeammalla, verotus ja kulut ihan toista luokkaa mitä "turistirysä" paikoissa.

Vai haluatko sinä vapaata kilpailua? Kun 5 promillen humalla tulet kyytiin ja unohdat sopia hinnan niin maksat lyhyestä kyydistäkin maltaita? Itseä ainakin henk.kohtaisesti ärsyttää ulkomailla AINA sopia ja tingata kyydin hinta määränpäähän. Suomessa hinta on aina sama. Asiakas tietää mitä maksaa ja yllätyksiä ei tule. Lisäksi se turvallisuus. Varsinkin ulkomaalaiset arvostaa Suomen taksin todella korkealle.

Kaikkialla maailmalla taksi on se kallein liikkumismuoto. Pohjoismaista kuitenkin Ruotsi, Norja ja Tanska menee Suomen edelle taksien hinnoissa.

Mitä vapaahinnoittelu toisi? Se toisi varmasti paljon eri mahdollisuuksia yrittäjille. Hinnat saattaisi jopa laskea ja joskus se asiakas pääsisi jopa joskus halvemmalla.. aluksi. Kortin kääntöpuoli toisi enemmän negatiivisia asioita. Mutta niin on käynyt aina. Esim. katsastustoiminta vapautettiin. Hinnat laski. Nyt niitä oli tutkittu ja tutkimus kertoi, että hinnat ovat palautuneet normaaliksi. Joissakin paikoissa jopa nousseet sen yli. Olikohan sekin taloustutkimuksen tutkimus.

Ruotsi esimerkiksi taas: Resepti vapaat lääkkeet halutaan Suomessa vapauttaa. Ruotsissa näin tehtiin. Myrkytystapaukset kasvoi räjähdysmäisesti.

Ja nämä on edelleen faktaa. Ei arvailuja ja ennusteita. Sitä on pakko painottaa.

Jotkin asiat on hyvä pitää sääntelyn alaisina.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #17

Et sitten lukenut kommenttini toista lausetta? Mielenkiintoista miten jotkut uskovat että lupien määrän sääntelystä luopuminen automaattisesti johtaa siihen ettei alaa säädellä millään tavoin.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen Vastaus kommenttiin #18

Miksi säädeltäis? Ei virkamiehillä tai hallituksella ole mitään valtuuksia säädellä alaa joka vapautetaan. Markkinatalouden rajoittamista. Sama asia kun virkamiehet ja kumppanit puuttuisi esim. Kampaamoiden hintoihin. Tukan leikkuu saa maksaa enimmillään 20 euroa.

Korkeintaa alaa säädellään ja voidaan säädellä esimerkkihinnolla. Kuten Ruotsissa. Autonikkunaan hinta ja lappu. Ei muuta.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #19

"Miksi säädeltäis?"

En nyt osaa vastata kuin sarkastisesti. Juuri mainitsemallasi perustelulla ravintoloissa ei tehdä terveystarkastuksia, anniskeluluvan saa kuka tahansa, alkoholia saa myydä vaikka sentillä litra, lääkärinä saa toimia kuka tahansa puoskari, kauppojen aukioloa ei rajoiteta, koulun saa perustaa kuka tahansa...

Saataisiinpa leipomotkin säännellyiksi, niin saisivat kuluttajat parempaa leipää halvemmalla.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #20

Olen usein kiitollisena muistellut sääntelyn ihanuutta, kun Tapiolasta Helsinki-Vantaalle matka on maksanut kohtuulliset 49 € (1,88 €/Km) ja Arlandasta Tukholman keskustaan törkeät 480 SEK (1,21 €/Km). Muuten, siinä vaiheessa kun hintakeskustelussa vedotaan Norjan hintatasoon ollaan jo todella epätoivoisia, siellä tuskin on varaa edes hengittää.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen Vastaus kommenttiin #21

Arlandasta Tukholmaan on taksi maksanut myös 900 euroa. :) Sitä paitsi.. Suomessa enimmäis kilometritaksa on yksin tai kaksin matkustaessa 1,55 eur/km. Hinta on ELY-keskuksen vahvistama.

Suomessa on myös suurempi alv taksihinnoissa kuin Ruotsissa.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #23

Et sitten ole koskaan taksissa pannut merkille että mittarilukema ei lähde pyörimään nollasta... Silmät auki seuraavalla kerralla, reissussa oppii!

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #23

Huomatkaa myös tuohon mittarin näyttämään taksaan sisältyy myös maksu taksin palaamisesta asemapaikalleen.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen Vastaus kommenttiin #21

Sen on myös testannu monen toimittajan ja kuluttajan kanssa. Hinnat pyörineet sun hinnasta aina tuonne 900 euroon asti.

Ootko Suomessa törmännyt samaan, että sama matka voi olla moninkertainen? Et.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #24

Laitoin tuossa jo että keskustelu on taputeltu, mutten huomannut suoraa kysymystäsi. Anteeksi en tarkoituksellisesti jättänyt sitä huomiotta. Miten ihmeessä hintasäännellyllä markkinalla hinnat vaihtelisivat, sehän on mahdottomuus. Suomessa useimmin matkan hinta selviää minulle vasta perillä, Ruotsissa pääsääntöisesti tiedän matkan hinnan jo varausvahvistuksen yhteydessä. Siinä lienee suurin ero.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Noilla ei ole mitään tekemistä hintojen kanssa, muuta kuin siltä osin, että alkoholia säännellään ja sitä ei taida saada myydä enään kovin halvalla. Pitäisikö samalla Alkotkin vapauttaa, jotta hinnat ja palvelu laskisi? Saisi aina jännittää, kun ostaa Sepon Kaupasta pullon, että lähteekö näkö

Kuka vaan saa perustaa kaupan ja myydä millä hinnalla haluaa, etc.

Kauppojen aukioloon: Haluat ilmeisesti nekin vapaaksi? Se tarkoittaa sitä, että työvoimakustannukset nousee, kun jotkut kaupat on auki 24h ja pyhinä, etc. Mitä tämä tarkoittaa? Tuotteiteden hinnat nousee, koska työvoimakustannukset nousee.

Lääkäriksi pääsee kuka vaan koulutuksen käynyt ja saa myydä lääkärinpalvelujaan millä hinnalla tahansa.

Jos taksiala vapautetaan niin kuka vaan kurssin/koulutuksen käynyt voi laittaa taksin ja myydä palvelujaan millä hinnalla tahansa. Nyt suomalainen on tottunut siihen, että taksa on aina sama. Sama kyyti jatkossa voi olla 20 euron sijasta 50 euroa. Riittää vaan, että et sovi hintaa etukäteen. Ja joo, jotkut sen tietää. Kaikki ei.

Kyllä mä oon sitä mieltä sääntely joissakin asioissa ja aloilla on hyväksi. Varsinkin taksissa. Huonoja esimerkkejä siitä alasta, kun on valtavasti. Jokaisessa maassa missä vapautus on tehty. Samoten Alko.

Kyllä leipomotkin on hätää kärsimässä. Isot jyllää ja pienempiä kaatuu kuin venäläisiä talvisodassa. Ei leipomoalalla todellakaan hyvin mene.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Eiköhän tämä keskustelu ole taputeltu, kun et esimerkeistä ymmärtänyt että Suomessa säädellään monin tavoin montaa alaa, vaikka yrittäjien/myyntipisteiden määrää ei rajoitettaisikaan. Maailma ei ole binäärinen, mutta kuka minä olen sitä opettamaan.

Käyttäjän AnssiAura kuva
Anssi Aura

Btw. Kiitos ensinnäkin aktiivisesta keskustelusta!

Tuo esittämäsi ajatus säätelyn poistamisesta liikennelupien suhteen on mielenkiintoinen.

Jos tuolta osin tehtäisiin vapautus, niin sillä olisi laajamittaiset vaikutukset muihinkin säädeltäviin sektoreihin.

En kuitenkaan näkisi tuon ajatuksen vaikuttavuuden arviointia mitenkään mahdottomana.

Mikael Kaasinen

Max Stenbäck ajaa siis vain tietynlaisen sääntelyn poistamista. Hinta- ym sääntely siis säilyisi koska muuten asiakas olisi kusessa. Tätä kutsutaan cherry pickingiksi. Tai rusinoiden poimimiseksi pullasta. Max ajaa vapaata markkinataloutta mitä tulee lupiin, mutta sääntelyä mitä tulee hintoihin. Markkinatalous on rampa jos alalta viedään mahdollisuus hinnoitella kysynnän mukaan. Se on olennainen osa markkinataloutta.
Myöskään Stenbäck ei esitä yhtään perustetta miksi luvat pitäisi vapauttaa. Peruste ei siis voi olla se että koska se vaan pitää olla vapaata, koska sehän ei ole vapaata jos hinnat ym on edelleen säänneltyjä.
Myöskään kokemukset muista maista eivät tue vapauttamista. Markkinat eivät ole parantaneet palvelua saati halventuneet hintoja, eikä saatavuus ole sekään parempi kuin Suomessa.
Jos suomalainen taksisysteemi olisi huonosti toimiva, vanhanaikainen, kallis ja tehoton, se pitäisi vapauttaa ja nopeasti.
Nyt ei pidä. Sääntely on kokonaisuus, siihen on jo puututtu esim poistamalla ajovuorolistojen merkitys käytännössä, seuraukset olivat huonoja.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Se että jakaa keskustelun osiin, ei tarkoita että haluaa pitää jonkin asian muuttumattomana. Halusin vain painottaa, että kyseessä ei ole pelkkä hintakeskustelu. Olen vahvasti myös hinnoittelun vapauttamisen kannalla, mutta se ei taas tarkoita että on pakko luopua kalustoa tai kuljettajan pätevyyttä ohjaavista säännöistä. Hinnoittelun vapauttamisessa ei ole määritelmällisesti kyse siitä, että niiden tulisi laskea. Eikö nyt jo ole vain enimmäisveloitus säädettynä? Tässäkin ketjussa on kerrottu kuinka tiukoilla taksiyrittäjien talous on, en todellakaan kannata sitä. Hinnat saattavat hyvinkin nousta jos nykyiset taksat ovat liian matalat kustannuksiin nähden. Saattavat hinnat myös laskea jos joku pystyy rakentamaan tehokkaamman toimintamallin kuin nykypäivänä yleisimmän mies+auto-firman.

Peräämäsi perustelu on nimenomaan että pitää olla vapaata. Rajoittaminen pitää yhteiskunnassa pystyä perustelemaan hyvin vahvasti, vapauden pitää olla oletusarvo!

Erkko Korppaanmäki

Olen ihmetellyt tätä taksikeskustelun Ruotsi-korttia.

Matkustan, ja olen matkustanut, työni puolesta Ruotsissa silloin tällöin. Ei minulla ole ikinä ollut mitään ongelmia taksien kanssa. Enkä tunnista taksialan "katastrofaalista villiviidakkoa" paikallisten ruotsalaistenkaan puheista.

Valinnanvaraa ruotsissa on erilaisten tilausvälityskeskusten ja taksipoolien osalta. Hinnat on kaikilla selkeästi näkyvillä. Monissa kaupungeissa on jokin taksipooli, joka ajaa keskustan alueella ja lentokentälle kiinteällä hinnalla.

Ymmärrän, että taksialalla toimivia ahdistaa ajatus muutoksesta ja kilpailusta vuosisadan kestäneen lupa- ja hintajärjestelmän jälkeen.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Muutos ja riski ovat pelottavia asioita, johan meitä vanha kansa opettaa että parempi pyy pivossa kuin viisi oksalla...

Ruotsista on itselläni viimeisen kymmenen vuoden aikana noin 500 taksimatkasta vain kaksi negatiivista kokemusta. Molemmista toki itseäni syyttäminen. Molemmilla kerroilla otin tietoisen riskin kun en jaksanut odottaa (ilman tilausta) luotettavan yhtiön taksia. Ei tuo nähdäkseni poikkea mitenkään muista aloista, voin ravintolassakin saada surkeaa ja ylihinnoiteltua ruokaa jos valitsen huonosti. Ei kuitenkaan tulisi mieleenkään vaatia ravintoloiden lukumäärän rajoittamista.

Mikael Kaasinen

Ruotsikortti on ahkerasti käytössä mm seuraavista syistä:

Ruotsissa taksipalvelut ovat maaseudulta lähes kadonneet. Koska kyse on markkinaehtoisesta toiminnasta.

Suomessa asiakkaiden luottamus ja tyytyväisyys taksiin on huomattavasti korkeammalla tasolle kuin Ruotsissa. Löytyy tutkimuksia aiheesta. Eurooppalaisittain Suomi on aivan oma lukunsa.

Ruotsissa vapautuksen myötä taksialan maksamat verot putosivat radikaalisti suurissa kaupungeissa. Eli harmaa talous alkoi kukoistaa kun alalle ryntäsi suuri määrä uusia toimijoita, eikä tuloksen teko ollut mahdollista muuten kuin laistamalla veroista. Tämä ongelma on säilynyt näihin päiviin saakka.

Ruotsin elinkeinoelämä on vaatinut taksialan sääntelyn lisäämistä epäkohtien saamiseksi kuriin. Se kertoo jo aika paljon.

Ruotsissa taksi maksaa keskimäärin n 20% enemmän kuin Suomessa, huolimatta alemmasta arvonlisäverokannasta. Esim viikonloppuöisin voi olla mahdotonta saada ns hyvän luotettavan taksikeskuksen autoa, ja on tyytyminen "villiin" kyytiin. Silloin hinta on jo kovempi.

Ylipäänsä koska pohjoismaat ovat kustannustasoltaan ja yhteiskunniltaan hyvinkin samanlaisia, on luontevaa verrata niitä toisiinsa, myös taksialan kohdalla.

Olen aivan samaa mieltä että lähtökohtana pitäisi olla yrittämisen mahdollisimman suuri vapaus. Kuitenkaan esimerkit mistään eivät tue käsitystä että taksialan sääntelyn purkaminen toisi sellaisia etuja että ne kumoaisivat haitat. Näin ollen pragmaatikkona kannatan sääntelyn säilyttämistä. Jos sitä aletaan purkamaan määräsääntelystä luopumalla, sitten joutaa mennä kaikki, koska mitään toimivaa sekamallia ei voi olla. Tai voi, mutta se käytännössä romuttaa nykyisen toiminnan, ja tuo tilalle sen mitä taksi on usein ulkomailla.

PS: Minäkin matkustan melko paljon, n 35 maata käyneenä ja niissä taksia käyttäneenä, en ole kokonaisuutena parempaan taksitoimintaan törmännyt kuin Suomessa. No, Lontoossa toki Black Cabin kyydissä, mutta hinta onkin sitten eri planeetalta...

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Eikö meillä jo ole sekamalli? Hinta rajoitetaan yläpäästä, mutta dumpata saa? Minimit on pakko ajaa, mutta rajoittaako jokin laissa määrää?

Omaan ymmärrykseeni ei mahdu miten ne mainitsemasi korkeammat taksat ovat johtaneet maaseututaksien lopettamiseen Ruotsissa. Mikä pakottaa suomalaiset maaseudun taksiyrittäjät jatkamaan tappiollista toimintaa?

Toimituksen poiminnat